Eerste week in Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Japie en Luc - WaarBenJij.nu Eerste week in Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Nelson, Nieuw Zeeland van Japie en Luc - WaarBenJij.nu

Eerste week in Nieuw Zeeland

Door: JW

Blijf op de hoogte en volg Japie en Luc

16 Februari 2017 | Nieuw Zeeland, Nelson

Na 6 weken in Australië te zijn geweest, was het nu tijd om naar Nieuw-Zeeland te gaan. Van Sydney vlogen we in dik 3 uur naar Christchurch. Inmiddels zijn we alweer 3 weken (time flies) in NZ. In deze weken hebben we het Zuidereiland verkend met onze gehuurde campervan. Klinkt heel fancy, is slechts een omgebouwde SUV, zodat er achterin een bed gemaakt kan worden. Desalniettemin is het wonderbaarlijk genoeg nog best comfortabel!

Om het verslag van de afgelopen weken enigszins leesbaar te houden, zal ik het per dag zo kort mogelijk houden. Laten we eens zien hoe dat uitpakt.

Wo 25/1: vlucht Sydney-Christchurch. Vanaf het vliegveld onze campervan opgehaald, boodschappen gedaan en naar een camping in Christchurch gereden om daar onze eerste nacht door te brengen. 's Avonds bijna bevroren; toch andere temperaturen dan we in Australië gewend waren. Sowieso schijnt het de slechtste zomer in 10 jaar te zijn, helaas..

Do 26/1: 's ochtends vertrokken richting Kaikoura, wat sinds kort pas weer via land toegankelijk is vanwege de recente aardbeving daar in de buurt. Onderweg was de aangerichte schade nog goed te zien, en af en toe moesten we van de weg af of was er slechts ruimte voor verkeer in een richting. Onderweg nog gestopt in Waikari, waar we onze eerste hike gedaan hebben naar rotsen met muurschilderingen van de Maori. 's Avonds overnacht op een "camping" aan de oceaan (letterlijk 20-30 meter van ons vandaan).

Vr 27/1: 's ochtends het laatste stukje naar Kaikoura gereden. Daar onze tweede hike gedaan langs de kust, waar we o.a. een paar zeehonden zagen. Daarna weer in de auto gestapt en het binnenland in naar Hamner Springs gereden, waar we onze derde nacht doorbrachten.

Za 28/1: 's ochtends naar een soort zwembad/spa/relax park geweest met de verwachting om de natuurlijke warm waterbronnen te zien. Hier was echter geen spoor van te bekennen, behalve de bijbehorende zwavellucht wat niet per se fijn is. Al de verschillende zwembaden waren echter wel rond de 30 graden of warmer, dus hier toch een paar uurtjes gerelaxed voordat we verder reden naar Akaroa. Dit ligt op het schiereiland aan de oostkust en is vooral bekend vanwege de mooie uitzichten. Verder was ook hier, zoals in bijna elke stad/dorp in NZ, overdag al weinig te beleven, laat staan 's avonds. Toch wel even afkicken van 6 weken lang feesten in Australië.

Zo 29/1: van Akaroa via een bergweg rondom de krater doorgereden naar Oamaru. Volgens onze Lonely Planet de hipste stad van NZ, oké.. Wij kwamen hier vooral, zoals meeste toeristen, voor de pinguïns die hier 's avonds aan land komen. In plaats van een kaartje van 25 dollar te kopen om de pinguïns vanaf een tribune te zien en geen foto's te mogen maken, op aanraden van de receptioniste op onze camping de pinguïns vanaf een pier naast de tribunes aan land zien komen, aaahhwww.

Ma 30/1: tijd om de oostkust te verlaten en het binnenland weer in te gaan richting Wanaka. Onderweg gestopt in Omarama om daar de Clay Cliffs te bezoeken. Dit zijn hoge, klei-achtige rotspartijen. Hier een poging gedaan om omhoog te klimmen, maar nadat de grond letterlijk onder ons vandaan begon te brokkelen maar besloten om weer terug naar de auto te gaan en verder te rijden naar Wanaka. Daar deed het memorabele moment zich voor dat we, na bijna een week in NZ te zijn, ons eerste biertje in een openbare ruimte dronken. We hadden namelijk eindelijk een geopende (sports)bar gevonden!

Di 31/1: op aanraden van Niek en Tomas, u weet wel; onze Zeeuwse vrienden (hoe is het daar in Nederland boys?), begonnen aan onze derde, maar eigenlijk eerste echte, hike: Roy's Peak. Via een stijle bergweg 1200 meter omhoog om zo op de top van de berg te komen, met uitzicht over Wanaka, het grote meer en de rest van de omgeving. Helaas was het niet al te mooi weer, en begon het op de top zelfs hard te waaien en te regenen, wat het erg koud maakte en het uitzicht enigszins verpeste. Hoe dan ook echter nog steeds indrukwekkend!

Dat was (in het kort?) onze eerste week in NZ. Vooral heel veel km's gemaakt in onze camper om op die manier zoveel mogelijk van het Zuidereiland te zien. Omdat het nu toch alweer een redelijke lap tekst is, laat ik het hier eerst bij. In de (hopelijk) snel volgende update zullen we verslag doen van de afgelopen 1,5-2 weken.

Talk to you soon!

• 16 Februari 2017 - 09:12

Akke Boersma:

Is toch in alle opzichten heel anders dan in Australië hè. Er worden hier stevige wandelingen gemaakt, begrijp ik uit je verhaal. Ben benieuwd naar de rest van het verslag. Veel plezier op jullie verdere reis en groetjes

• 16 Februari 2017 - 10:38

Trijntje Wink:

Wat een onvergetelijke ervaring en wat een prachtige foto's! Geniet nog van de tijd die jullie onderweg zijn.

• 16 Februari 2017 - 19:22

Patricia Van Hooff:

Inderdaad heel anders zo te horen dan Australie. Wel prachtige natuur zo op de foto's te zien. En beetje afkicken is soms ook weer goed om dat weer extra te kunnen genieten van dat het er weer is... Veel plezier verder en we kijken uit naar de volgende verhalen. xx

• 16 Februari 2017 - 21:57

Jan Vos:

Wat een negatieve attitude van jullie over NZ.
    ik ben er 4x geweest en geniet eens van het pure van NZ.
    En ja zwavel ruikt naar rotte eiren en so what? dan zal rotorua jullie nog meer tegen vallen
    Maar wat een negatieve eerste ervaring van NZ van jullie.
    Arohanui en groeten. Jan Vos. spaarndam nl

• 17 Februari 2017 - 00:54

Japie En Luc :

Jan, ik weet niet hoe je erbij komt dat wij een negatieve attitude hebben ten opzichte van Nieuw-Zeeland. Tot nu is onze reis echt fantastisch en wij zijn er zeker van dat dat de aankomende drie weken ook niet gaat veranderen. Het enige wat we gezegd hebben is dat we totaal iets anders hadden verwacht van de 'hot springs' in Hanmer Springs. We hadden een meer natuurlijke bron verwacht in plaatst van een openbaar zwembad. Dat was een beetje een teleurstelling. Desalniettemin was het toch een mooie ervaring om te hebben meegemaakt. En mocht het je allemaal echt niet bevallen, hoef je ons blog natuurlijk helemaal niet te lezen. Cheers!